Make-Up Art Cosmetics - M·A·C
Alle leeftijden, alle rassen, alle genders...ons professionele make-up-merk bepaalt de backstage trends op fashion weeks over de hele wereld. Vandaag de dag is M·A·C een geliefd merk met miljoenen fans over de hele wereld, maar dit internationale schoonheidsfenomeen is ooit klein begonnen.
Make-Up Art Cosmetics werd opgericht in Toronto, Canada. Make-up artiest en fotograaf Frank Toskan en kapsaloneigenaar Frank Angelo waren zeer gefrustreerd omdat ze geen make-up konden vinden die goed fotografeerde. Zodoende besloten ze hun eigen product te creëren. In het begin maakten ze de make-up in hun keuken en verkochten de producten in de salon aan andere make-up-artiesten, modellen en fotografen. Het duurde niet lang voordat stylisten en moderedacteurs ook de deur plat liepen. Na diverse tijdschriftartikelen en groeiende mond-op-mond-reclame werd het merk steeds populairder. In maart 1984 lanceerde het duo het merk M·A·C met een eigen counter in een warenhuis in Toronto.
De M·A·C- stijl was nuttig-chic. De make-up werd verkocht in zwarte potjes in plaats van traditionele poederdoosjes. De bekendste make-up-merken in die tijd richtten zich voornamelijk op huidverzorging. M·A·C koos ervoor om een naam te maken als de ultieme kleurexpert. De counter werd bediend door professionele make-up artiesten, een unicum in deze branche. Een van de meest gewilde producten was een intens-rode matte lippenstift. De verkoop hiervan kreeg een enorme impuls toen de lippenstift in een fotosessie verscheen met het aanstormend talent Madonna, die later ook gespot werd in een M·A·C T-shirt.
Het merk maakte een enorme impact in de branche en bracht een grote verscheidenheid aan producten op de markt die de perfecte combinatie belichaamden van street smart, glamour en lef. Ook achter de counter had M·A·C een eigen benadering die zich onderscheidde van de rest. Andere merken gebruikten vaak aanbiedingen om de verkoop te stimuleren. Maar M·A·C koos ervoor om de integriteit van de zorgvuldig ontwikkelde producten voor zich te laten spreken. Het imago van M·A·C werd ook overgoten met een dosis extravagantie. Als bedrijf maakt M·A·C zich sterk voor de individualiteit en het recht op zelfexpressie. Dit komt duidelijk naar voren in de strakke M·A·C-winkels en counters in warenhuizen waar drag en theater een briljante bijdrage leveren aan de bedrijfsfilosofie.
Sinds 1994 is M·A·C onderdeel van Estée Lauder Companies en wordt het merk in meer dan 120 landen verkocht. Het merk is nog steeds gericht op het ontwikkelen van nieuwe categorieën en producten, en creëert ruim 50 collecties per jaar. Alle producten voldoen nog steeds aan de behoeftes van de klanten en professionele make-up-artiesten.
Ook zijn er allerlei projecten ontwikkeld in samenwerking met bekende namen op het gebied van cultuur, kunst en mode, waaronder Rihanna, Lorde, Proenza Schouler, The Rocky Horror Picture Show en Brooke Shields. Deze projecten zorgen ervoor dat M·A·C een relevant merk blijft dat zowel huidige als nieuwe fans weet te bereiken. Onze make-up artiesten zijn een gegarandeerde backstage presentie bij meer dan 200 fashion week shows over de hele wereld. Ze werken samen met toonaangevende namen, uiteenlopend van Prabal Gurung tot Vivienne Westwood, en onderstrepen de felbegeerde positie van M·A·C als de meest vooraanstaande trendsetter in de wereld op het gebied van schoonheid en make-up.